zondag 7 mei 2017

Heester, vaste planten en zaaien.

Eindelijk klaar met het verwijderen van de woekeraar (naam voor altijd onbekend). Het tuintje ziet er nu wel wat woest uit maar dat komt wel weer goed. Ik wist dat er veel gaten zouden vallen en dat ik ook veel zaad van de bloeiers van vorig jaar kwijt zou raken, dus moest er nieuw zaad komen. Mijn vrouw opperde om ook eens wat vaste planten in de tuin te zetten en ik dacht waarom ook niet? Dus vrij spontaan naar het tuincentrum gegaan om er daar achter te komen dat er nog niet veel vaste planten te koop waren. Mensen zien graag volle planten met de bloemen er al in werd mij verteld, waarop ik inbracht dat het nu juist de beste tijd was om vaste planten in de tuin te zetten. Maar de klant is koning (behalve ik dus) en zo kon ik niet alles vinden wat ik op mijn lijstje had staan. Had ik eigenlijk ook niet verwacht maar meer omdat niet alle tuincentra het hele sortiment aan vaste planten in huis hebben, niet omdat de klant nog geen vaste planten wil kopen.
Maar goed, waar ben ik mee thuis gekomen:

Coreopsis verticillata- Meisjesogen. 3 stuks
 
Rudbeckia Fulgida var. Sullivanti Goldsturm- Zonnehoed. 2 stuks

Echinacea purpurea- Zonnehoed (wordt ook wel Rudbeckia genoemd) 3 stuks.

Potentilla fruticosa Red ace- Ganzerik. 1 stuks

En zakjes met bloemenmengsels zaad.

Waarom de Ganzerik? Vooral om een gat op te vullen om te voorkomen dat er mensen door de tuin lopen. Veel mensen zijn tamelijk onbeschoft wat dat betreft. En de Ganzerik is een vrij gemakkelijke heester die ook nog eens lang bloeit, en deze die ik heb met mooie rode bloemetjes. 
Ik heb rekening gehouden met de zandgrond in mijn tuin dus vandaar deze soorten. Alleen de Echinacea purpurea is ongeschikt voor mijn tuin, deze houd van een klei of zavel grond. Maar niet geschoten is altijd mis en ik wou een soort die graag bezocht wordt door bijen. Ik zie wel wat het word.  

Bloeien ze al?

Meisjesogen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het begin is er! Bloei! Oranje, geel, wit, blauw en roze. Het is nog niet spectaculair maar het begin is er. De Narcissen in de specieku...