zondag 14 mei 2017

Het begin is er!

Bloei! Oranje, geel, wit, blauw en roze. Het is nog niet spectaculair maar het begin is er.

De Narcissen in de speciekuip staan nu bijna allemaal in bloei, de erg laat geplante bollen uit het doosje voor €2 waarover ik eerder schreef en waarvan er nog niet veel gebloeid had, daarvan doen deze Narcissen het nog het beste. En ze bloeien nu dan ook tegelijk met het blauwe klokje dat rondom de kuip staat. Er is inmiddels ook ingezaaid in deze kuip, dus wanneer de Narcissen gaan verdwijnen zullen de zomerbloeiers al flink gegroeid zijn hoop ik.

Narcissen, blauw klokje

De Klaprozen doen het ook steeds beter.

klaprozen

En dan alles wat mij verrast. De wilde of bos aardbei planten, er zijn er drie a vier verspreid over het tuintje, zijn flinke planten dit jaar en zijn druk aan het bloeien nu. Ze staan niet meer op de plek waar ik ze jaren geleden geplant had en ik dacht dat ze verdwenen waren, maar ze zijn er nog en zien er goed uit.

bos aardbei

Dan zijn er een stuk of wat Koolzaadplanten die zichzelf vorig jaar uitgezaaid hebben en nu in bloei komen. Dan heb ik ook nog twee soorten Boterbloem in het tuintje, de gewone Boterbloem:

boterbloem

en de kruipende Boterbloem, hiervan zijn er een stuk of wat en vooral in de stenen bakken. Waarom ze het vooral hier goed doen weet ik niet, ze houden anders wel van wat vocht en in deze hoge bakken zouden ze volgens mij wat te droog staan.

kruipende Boterbloem

En de eerste vaste plant die nu bloeit is de Viltige Hoornbloem. Niet meer zo spectaculair als in voorgaande jaren maar dat heeft als oorzaak dat deze wat overwoekerd is geweest, zie de gaten. Maar het plantje komt wel weer terug, zoekt altijd een weg naar de openheid.

Viltige Hoornbloem

De Potentilla staat op het punt om ook de bloemknoppen open te slaan, dan heb ik ook rode bloemen. Verder heb ik ook een Hertshooi ontdekt (Hypericum inodorum 'Rheingold') denk ik, weet het niet zeker. Ik zal de bloei afwachten. Maar ook deze heester is spontaan opgekomen.

Het wordt steeds leuker!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het begin is er! Bloei! Oranje, geel, wit, blauw en roze. Het is nog niet spectaculair maar het begin is er. De Narcissen in de specieku...