woensdag 3 mei 2017

Meer over onderhoud.

Dat zo'n spontaan tuintje onderhoud nodig heeft, of eigenlijk beheer (als in beheersbaar houden) is onvermijdelijk. Vorig jaar kwam er door omstandigheden weinig van en dit jaar was ik vol goede moed begonnen met groot onderhoud. Toen kwam de pup, een Friese Stabij. Dus kwam het werk even stil te staan, maar is nu weer opgepakt. Ben ik nu niet veel te laat? Eigenlijk wel, want als je mijn vorige posts hebt gelezen dan ben ik vooral bezig die woekeraar (naam nog steeds onbekend) te verwijderen en dat levert kale plekken op in het tuintje. Vooral daar waar het in of tussen de Viltige hoornbloem (Cerastium Tomentosum) staat. Deze zou nu juist een mooi dicht geheel moeten vormen langs de tuinrand maar het ziet er nu wat armoedig uit, net nu vlak voor de bloei. Maar al die gaten geven wel weer ruimte om te zaaien, hoewel het al wat laat begint te worden. Alhoewel, met deze lage temperaturen die we hier in het noorden hebben zal het zaad ook langer nodig hebben om te ontkiemen en zaaien kan nog tot in juni. Maar in juni zou ik graag al wat bloemen zien dus zaai ik het liefst zo vroeg mogelijk.

Op dit moment vergt het beheer nogal wat uren werk maar dat wordt eigenlijk steeds minder. In het voorjaar is er een "groeistuip", dan gaat alles hard. Mid zomer is het al een stuk minder en na de zomer is er wat betreft het beheer weinig meer te doen wat betreft het weghalen van ongewenste planten. Als ik vanaf het begin van het jaar begonnen was dan zou het beheer niet veel moeite kosten. Zo'n spontaan natuurlijk tuintje is dan ook niet zo arbeidsintensief, maar hoe groter de tuin hoe meer werk erin kan zitten. Dit ligt ook aan het soort tuin, heb je bijvoorbeeld een veldbloemenweide dan is het eigenlijk alleen maar maaien op de juiste tijdstippen. Maar door bezig te zijn in je tuin geniet je er ook echt van, ik wel tenminste.

A bord werk in uitvoering

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Het begin is er! Bloei! Oranje, geel, wit, blauw en roze. Het is nog niet spectaculair maar het begin is er. De Narcissen in de specieku...